Rhythm of Life

 

Tekst: Dorothy Fields      Melodi: Cy Coleman

Nydelig trestemt kanon med temaer fra musikalen Sweet Charity. 

Unison sang med enkelt komp:

Tekst


Go, go, go! Daddy, oh,
Tell me all I need to know


‘Cause the Rhythm of Life is a powerful beat,
Puts a tingle in your finger and a tingle in your feet,
Rhythm in the basement, rhythm in the street
Yes, the Rhythm of Life is a powerful beat.


To feel The Rhythm of Life,
To feel the powerful beat,
To feel a tingle in your finger,
To feel a tingle in your feet.

Lær bort sangen

I og med at sangen har såpass mye tekst, kan du vurdere å ta opp teksten på skjerm (pdf-fil), se vedlegg under.
Sangen kan synges som kanon, eller del klassen i to eller tre og la hver gruppe kun synge én del hver, slik at det blir som en tostemmig eller trestemmig sang. Del 1 og 3 er enklere enn del 2, som krever god og hurtig diksjon.

Instruksjonsvideo:

...eller benytt denne kanon-instruksjonen:
1.       Foresyng hele sangen
2.       Del 1: Foresyng linje for linje ved å synge selv først, gjerne mens du peker på deg selv. Klassen hermer (vis med hånden). Syng gjerne med klassen når de hermer, for så kun å lytte etter om tekst og melodi sitter nogenlunde. Det kan bety flere repetisjoner før du går videre.
3.       Gjør tilsvarende med del 2 og 3.
4.       Del klassen i tre, og sett inn en og en gruppe.

To-delt kanon med enkelt komp:

Tips og triks

1.  Det er alltid lettere å synge i kanon når en hører de andre på gruppa si godt. Prøv derfor å samle hver av gruppene på en god måte. Har dere mulighet til å samle hver gruppe i en sirkel eller klynge?

2.  Sett på sidetrinn (h fot til siden, v inntil og omvendt) og knips eller klapp på 2. og 4. taktslag. Første linje blir da slik (4 klapp totalt):

Go, go, go! (klapp) Daddy, oh, (klapp)

Andre aktiviteter og lenker

Lag bevegelser til kanonen:

  1. Del gruppa inn i seks.
  2. La to og to grupper få lage bevegelser til hver sin del uten å se på hverandre. (Dvs. dere bør helst ha tilgang til ett ekstra rom, slik at man kan jobbe med del 1, 2 og 3 i hvert av rommene).
  3. Vis bevegelsene for hele klassen. Bli enige om hvilke idéer dere vil ta med videre i en endelig versjon. Kanskje hadde en av gruppene et forslag som høstet stort bifall, eller kan dere sette sammen bevegelser fra begge gruppene, eventuelt med noen justeringer og nye forslag? NB! Tenk på at overgangen fra én del til den neste skal fungere.
     

Vedlegg