Syng i barns naturlige stemmeleie

 


Barn synger helt naturlig en del lysere enn de fleste voksne. Dette henger sammen med de fysiske betingelsene: Barns stemmebånd er rett og slett kortere enn voksnes. For at ikke barna skal måtte anstrenge seg for å synge toner som er dypere enn de egentlig har mulighet til, er det viktig å legge sangene i barnas naturlige stemmeleie.
Generelt sett anbefales ofte å legge sanger mellom C1 og C2 på klaviaturet, med noen små avstikkere både ovenfor og nedenfor. Barnas toneomfang øker etterhvert. Barn i 10-årsalderen kan synge ned til rundt lille a, og opp til både f2 og g2 om de har fått øvd i dette registeret. Å legge en sang så høyt som mulig ut fra barnas register er ofte en god tommelfingerregel for å få god og kraftfull sang. Så får det heller ikke hjelpe om vi voksne må mime litt på topptonene innimellom. Det viktigste er jo å tilrettelegge for barnas sang på en god måte og bidra til at de får trent opp barnestemmen sin!

Hvordan skal vi voksne klare å synge så lyst?

Det aller viktigste du kan formidle er sangglede. Om du av og til synger noe lavere med barn enn det vi foreslår her, spiller det ikke så stor rolle. Gjør likevel et forsøk på å la dem få utfolde seg i sitt naturlige og mest avspente stemmeleie. Hvis du selv ønsker å komme litt høyere i ditt eget register har vi noen tips:

  • Sørg for å bruke hele kroppen og luften helt fra magen. Strekk deg, beveg deg og slå ut med armene – på denne måten er det lettere å nå høye toner.
  • Forsøk å puste nederst i magen, og la hals og kjeve være avspent.
  • Tenk gjerne at du synger ned i gulvet når du skal synge oppover! Ikke forsøk å heise kroppen opp.
  • Let fram jente- eller guttestemmen i deg, den lyse klare stemmen langt framme i hodet.
  • Synge glidende toner fra et lyst leie på ooo, ååå osv. og la dem klinge foran i pannen.
  • Bruk leppene! Prøv å forme ordene overdrevent artikulert, gjerne med trutmunn.

Det er helt vanlig å synes det er ukomfortabelt å synge lysere enn man er vant med. Vær ikke for streng med deg selv i undervisningssituasjoner – du skal bare lære bort en sang, ikke vise at du er en strålende sanger! Du kan også la elever være forsangere slik at du selv bare er deltaker i allsangen.